Deactiveren van een gebruiker

Print

Gebruikers kunnen niet worden verwijderd maar alleen worden gedeactiveerd. Dit betekent dat gebruikers dan niet meer voorkomen in de lijstjes en niet meer kunnen inloggen.

Het deactiveren van een gebruiker doe je in het tabblad Contactpersonen of in het tabblad Beheer onder Gebruikers. Let op: wanneer je een gebruiker deactiveert, dan wordt zijn contactpersoonsdossier ook gedeactiveerd.

Stappen om een gebruiker te deactiveren:

1. Ga naar het tabblad Beheer

2. Open het beheermenu 'Gebruikers'

3. Selecteer de gebruiker die gedeactiveerd dient te worden.

4. Klik op 'Bewerken'

5. Selecteer 'Nee' bij de status 'Actief'

6. Sla dit geheel op.

De gebruiker en de contactpersoon zijn nu gedeactiveerd. De gebruiker kan niet langer in het systeem. De contactpersoon kan niet meer geselecteerd worden tijdens stappen of e-mailberichten.

Veel gestelde vragen

  • Vraag: Hoe zit het met de vacatures en overige informatie gekoppeld aan de gebruiker en contactpersoon?

Antwoord: Vacatures en inschrijvingen blijven gekoppeld aan de contactpersoon / gebruiker, ook wanneer deze gedeactiveerd is. Ter behoeve van de rapportages kan dit alleen handmatig worden aangepast. De applicatie zal dit niet zo maar aanpassen.

Indien het wenselijk is dat lopende inschrijvingen over geplaatst worden naar een andere gebruiker, moet de 'Verantwoordelijke gebruiker' bij een inschrijving aangepast worden.

  • Vraag: Iedereen met rechten tot contactpersonen kan gebruikers deactiveren?

Antwoord:  Ja. Iedereen met het recht om contactpersonen te bewerken kan een contactpersoon deactiveren en daarmee ook de gebruiker deactiveren.

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

  • Avatar
    Heuvel, (Marieke) M. van den

    Hoe kan ik een niet actieve gebruiker weer actief maken in Connexys?

  • Avatar
    Jan Broekhuizen

    Hallo Marieke,

    De snelste methode is het opzoeken van de persoon in het contactpersonen tabblad. Hier zal bij het veld 'Actief' vermeld staan dat de persoon niet langer actief is ('Nee' geregistreerd)
    Klik op bewerken en zet het veld 'Actief' weer op 'Ja'.
    Controleer bij de sectie 'Gebruikersinformatie' of er een gebruiker vermeld staat. Indien dit het geval is, klik op de naam van de gebruiker. Dit brengt je naar een beheer tabblad van de gebruiker. Controleer of de gebruiker weer actief is gezet.

    Indien de gebruiker lange tijd, meer dan 3 maand, niet actief is geweest, is het verstandig om een nieuw wachtwoord te versturen. Deze optie is aanwezig in het Beheermenu dat je eerder hebt open geklikt. Hier zal vermeld staan 'Verstuur wachtwoord'. Door te klikken op het e-mailadres wordt er een nieuw wachtwoord verstuurd.

    Groeten, Jan

  • Avatar
    Heerwaarden, (Lia) van

    Het komt voor dat iemand geen gebruiker meer moet zijn, maar nog wel contactpersoon; hoe doe ik dat?